دسته بندی ها
پیوندها
ارتباط با سازمان
تلفن گویا: 32919284-6 - 025
نمابر: 32914982 - 025
سامانه پیامک: 3000722711
پست الکترونیکی: info@nezamqom.ir
واکاوی پرونده ای درشورای انتظامی(پرونده شماره پنجم)

واکاوی پرونده ای درشورای انتظامی(پرونده شماره پنجم)

    بروز شده : 23 شهریور 1393    تعداد نظرات :12    دسته: آرشیو اخبار, شورای انتظامی

شوراي انتظامي ‌نظام مهندسي که يکي از ارکان سازمان نظام مهندسي ساختمان استان‌ها مي‌باشد، به حکم ماده 17 قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان و آيين‌نامه اجرايي آن  در هر سازمان استان تشکيل مي‌شود.
اين شورا متشکل است از يک حقوق‌دان  يک قاضي دادگستري ( با معرفي رئيس کل دادگستري) و دو تا چهار مهندس خوشنام (حسب مورد) که از ميان اعضاي نظام مهندسي استان به پيشنهاد هيئت مديره و حکم رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور انتخاب مي‌شوند که مدت عضويت اين افراد در شوراي انتظامي نظام مهندسي سه سال است.
هدف از ايجاد اين شورا تأسيس مرجعي شبه‌قضايي است براي رسيدگي به شکايات اشخاص حقيقي و حقوقي در خـصـوص تخـلفات حرفـه‌اي، انـضبـاطي و انتظامي‌مهندسان و کاردان‌هاي فني که عضو نظام مهندسي استان بوده يا داراي پروانه اشتغال هستند.
به منظور ارتباط بیشتر اعضا با فعالیت ها ، گردش کار و ظرافت هایی که مهندسان عضو سازمان در راستای انجام وظیفه قانونی خود باید بدان توجه داشته باشند و همچنین آشنایی با  مراحل تشکیل و  رسیدگی پرونده ها به منظور عبرت  قرار دادن موضوع و پیشگیری از وقوع موارد مشابه ،  از این پس به همت شورای انتظامی استان  برخی از پروانده هایی که  انعکاس آنها می تواند در جهت جلوگیری از بروز تخلفات مشابه انتظامی موثر باشد به همراه توضیحات لازم و مشورت های مقتضی در سایت سازمان منتشرخواهد شد.
امید است این اقدام امکان آشنایی هر چه بیشتر مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با عملکرد شورای انتظامی و نیز مواردی از شکایات طرح شده و دفاعیات اعلامی و همچنین مستندات آرای صادره را فراهم نماید و گام موثری در راستای بهتر انجام دادن وظیفه قانونی اعضای سازمان و حصول رضایت شهروندان و تامین اهداف قانون نظام مهندسی ساختمان و در نتیجه کاهش حداکثری شکایت شهروندان از همکاران محترم  را در پی داشته باشد.

 

 

 

 

 

کلاسه 221/92                              
 تاریخ 18/8/92                   
شاکی : هیئت مدیره سازمان ، مشتکی عنه : عضوسازمان قم ودارنده پروانه اشتغال با مسئولیت ناظرساختمان

 

 

عضوسازمان دررابطه کاری با مالک ساختمان به عنوان اینکه مالک با نیت احداث اضافه بنا نسبت به پروانه صادره ونقشه های مصوب تصمیم به تخلف دارد ، بادرخواست ودریافت وجه خارج ازضوابط قانونی ضمن ایجاد رابطه مالی با مالک بارعایت نکردن اطلاعیه ها واخطارهای ابلاغ شده سازمان نسبت به خدشه دارنمودن حیثیت سازمان  اقدام  نموده است .

 

با توجه به مدارک موجوددرپرونده که به رغم انکارمشتکی عنه ؛ حاکی ازدریافت وجه خارج ازضوابط وبیش ازمیزان مقررتوسط سازمان (واریزی مالک به حساب بانکی مشتکی عنه) می باشدونهایتا احرازتخلف درعملکرد مشتکی عنه براساس بند 2-5-5 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان بامضمون ایجادرابطه مالی بامالک وانطباق عملکرد وی بربند (ر) ماده 91 آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان : دریافت هرگونه وجهی خارج ازضوابط ، با لحاظ پیشینه انتظامی مشتکی عنه (وبه ویژه تکرارتخلف) حکم برمجازات درجه چهارم ومحرومیت ازاستفاده ازپروانه اشتغال به مدت 2 سال صادر واعلام شده است .
پرونده این شکایت با اعتراض وتجدیدنظرخواهی مشتکی عنه به منظورصدورحکم قطعی به شورای انتظامی نظام مهندسی ارسال شده است .

یادآورمی گردد که درخواست ودریافت وجه اضافه ازضوابط قانونی علاوه برآنکه دورازشان مهندسان عضوسازمان که با پذیرش مسئولیت های سنگین حرفه ای عهده دارامورطراحی وبه ویژه نظارت پروژه ها می شوند، می باشد اصولازیبنده قشردانش آموخته جامعه نبوده ومعمولا به طرق گوناگون توسط شاکیان قابل اثبات است .شایان ذکر است که براساس قانون هرگونه دریافت وجهی ازمالک توسط ناظران ، حتی درصورت قانونی بودن نیزبایستی درراستای پرهیزازایجاد رابطه مالی بامالک (بند2-5-5محث2) توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان انجام پذیرد . 
باآرزوی موفقیت یکایک اعضای سازمان درامورمحوله وبهره گیری از این پرونده                
شورای انتظامی استان قم                                                                                                  
  • دیدگاه: مهندس ناظر
    سلام و خسته نباشید
    ضمن تشکر از شورای انتظامی به خاطر آشنایی دادن به مهندسان در زمینه مسائل حقوقی، ذکر چند مساله را ضروری می دانم:
    اصولا در حل مسائل و مشکلات اجتماعی و حقوقی، پیشگیری بر سایر امور اعم از تنبیه و توبیخ و جریمه و سایر مجازات ارجح است لذا در این چرخه رابطه مالی باید به دنبال ریشه بود نه ساقه و برگ ، چرا که با قطع هر ساقه یا برگ، برگی دیگر خواهد رویید. خواهش بنده از هیئت مدیره یافتن همین ریشه هاست. بنظر من یکی از این ریشه ها مهندسان محترم طراح و محاسب هستند که بدون هیچ مسئولیتی و با دریافت وجوهی قابل توجه، به راحتی استارت تخلف را زده و مالک را با ناظر درگیر میکنند. حالا خودتان مقایسه کنید مقصر اصلی کیست؟
    محاسبی که با ایجاد اندکی تغییر در یک فایل کامپیوتری، پول نقد و بی دردسر دریافت میکند (تازه اگر خودش زحمت طراحی را کشیده باشد) یا ناظر؟
    جالب اینجاست که حق النظاره اضافه بنایی که ایجاد شده را زمانی به ناظر میدهند که مالک بخواهد پایان کار بگیرد. حالا اگر مالک بیخیال گرفتن پایانکار شود (که در اکثر نظارت های کاردان ها و مهندسان پایه 3 به وفور یافت میشود) مبلغ حق النظاره را چه کسی میدهد؟( پیدا کنید پرتقال فروش را).؟
    1- هیئت مدیره 2-شورای انتظامی 3-مالک 4-کمیته امداد 5-سر پل صراط حساب میشود 6 هیچکدام
    لطفا دوستانی که پاسخ میدهند، جوابهای منطقی و ریشه ای بدهند.
    باتشکر فراوان

    ارسال شده: 25/06/1393 - 13:13 پاسخ ||

  • دیدگاه: علی
    با سلام ؛ در خصوص رای شورای انتظامی بنده نیز کاملا موافق هستم و من هم قبول دارم که در شان یک ناظر نیست که از مالک به هر دلیلی وجه دستی دریافت نماید اما موضوع دیگری که قابل بحث میباشد این است که ای کاش شورای انتظامی افرادی را که بعضا سه چهار برابر سهمیه خود را نظارت میگیرند را نیز به شورا بکشاند. به قول دوستی مگه دزدی اینه که از دیوار همسایه بالا بری ضایع کردن حق بقیه ناظرین هم نوعی دزدی به حساب میاد . اگه بخواید هم با دلیل و مدرک هزار تاشو نشونتون میدم اما ایا کسی رسیدگی میکنه ؟؟؟؟؟؟ البته که نه

    ارسال شده: 29/06/1393 - 21:14 پاسخ ||

  • دیدگاه: مشاور انتظامی سازمان
    درپاسخ به جناب علی
    باسلام
    باتشکر از شما به خاطر توجه به انتشار پرونده ها ودقت درمطالب ارائه شده به آگاهی می رسانم :
    وظیفه قانونی شورای انتظامی تنها رسیدگی به پرونده های شکایت ازاعضا به اعتبار عضویت وداشتن پروانه اشتغال درانجام وظایف حرفه ای تعریف شده می باشد .اضافه می کنم درصورت اطمینان شما به مورد اشاره شده به دلیل آنکه ارجاع کاربه عضوتوسط سازمان وباکنترل نرم افزاری انجام می پذیرد ، تنها راه پیگیری مراجعه به سازمان وطرح موضوع خواهد بود .

    درپاسخ به مهندس ناظر گرامی
    باسلام
    باتشکرازدقت شماتاییدمی شودکه هدف اصلی قانون درتعریف رکن شورای انتظامی ؛ رسیدگی به تخلفات صورت گرفته ودرنهایت اصلاح ساختارسازمان های نظام مهندسی به منظور پیشگیری ازوقوع تخلفات حرفه ای می باشد.
    وامادرخصوص مورد اشاره شده شماشایان توجه است که استارت تخلف توسط مالک یاسازنده زده می شود که برخلاف قانون وتعهداتی که هنگام صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری ملتزم به آن می شود ، تصمیم به احداث ساختمان برخلاف مندرجات پروانه ونقشه های مصوب می گیرد .ضمن آنکه مسئولیت مهندسان محاسب درطراحی وتهیه نقشه سازه به دلیل آنکه درپایان کار موظف به مهر وامضا وتخصیص سهمیه می شوند برقراراست ، ناظر بدون مسئولیت اضافه باانجام وظیفه قانونی ( گزارش تخلف سازنده به شهرداری درتمامی مراحل پیشرفت کار ) نسبت به نظارت برکار (که دستمزد آن راهم پیشاپیش دریافت کرده ) اقدام می نماید ودستمزد افزایش زیربنا راهم دربیشتر موارد ( که مالک به منظور درخواست وام ،تفکیک اسنادوفروش ) دریافت می کند .
    البته درخصوص ساختمان های گروه (الف)که معمولا درمتراژ های کوچک دربعضی مناطق مالکان ازگرفتن پایان کار خودداری می نمایند ؛ طبیعی است که میزان افزایش زیربنای حادث شده ودستمزد آن چندان قابل توجه وتاثیرگذارنیست که نیازی به یافتن پرتقال فروش احساس شود .
    به امید پیروزی شما در امور محوله

    ارسال شده: 31/06/1393 - 11:52 پاسخ ||

  • دیدگاه: مهندس ناظر
    با سلام و تشکر از پاسخ مشاور محترم انتظامی سازمان
    در مورد استارت تخلف باید عرض کنم که مالک ابتدا نیت میکند تا تخلف کند. سپس برای اجرای نیت خود به محاسب محترم پناه می آورد. ایشان هم وقتی که حال و روز مالک بینوا را می بیند از روی انسان دوستی و نه بخاطر پولی که براحتیه راحت الحلقوم است، ندای وی را لبیک گفته و به کمکش می شتابد و اینچنین است که تخلف استارت می خورد. حالا به نظر شما اگر همه چیز را به گردن ناظر بیندازیم و با شکم سیری به او بگوییم : ناظر باید براساس ابلاغیه و برگه ابلاغی از سازمان نظارت کند و نه بیشتر، درست است. آیا مالکی که پول هنگفتی بابت نقشه اجرایی پرداخته را می توان مجبور به عقب نشینی کرد؟ ریشه را دریابید لطفا!
    نکته فوق العاده مهم در پاسخ شما عدم توجه شما بعنوان مشاور انتظامی به حق است. دوست عزیز (که حتما به دلیل بالا بودن پایه تان از اوضاع دیگران اطلاع ندارید) حق ، حق است چه اندازه پرتقال باشد و چه اندازه پرتغال!
    امیدوارم در پرونده هایی که قضاوت کرده و میکنید به این امر مهم دقت کنید.
    در پایان ذکر این نکته را ضروری می دانم که ما باید جلوی استارت را بگیریم و نگذاریم تخلف شروع شود وگرنه در مرحله ساخت و پایان کار ، این اقدامات مضحک بنظر میرسد. اینکه ما به محاسب بگوییم نقشه بدون مهر و امضا دست مالک بدهد، یاد دادن راه فرار است. وگرنه همه ما میدانیم نقشه اجرایی را چه کسی به مالک داده. حالا اگر مالکی از ناظرش شکایت کند که مبلغی بابت اضافه نظارت گرفته سریع محکوم میشود، اما محاسب چون مهر نزده هزار راه فرار دارد.
    دوستان مسئول و محترم ما در هیئت مدیره می توانند زمانیکه مالکی وارد نظام شد و خواست نقشه های اجرایی اش را به تایید برساند، همان موقع به آقایان انتظامی سازمان ارجاع داده و یکبار هم که شده پرونده ای برای تخلف انها تشکیل دهند. (هر مسئولینی که در این چرخه باید اقدامات لازمه را انجام دهند شکر خدا همگی محاسب هستند).
    امیدوارم سایر دوستان نیز در این خصوص اظهار نظر کنند.

    ارسال شده: 31/06/1393 - 15:40 پاسخ ||

  • دیدگاه: علی
    سلام
    با دوستمان موافقم
    در تمام این مسائل آنکه بیشتر در معرض مشکل است ناظر است.
    متاسفانه در طراحی ها بدیهی ترین اصول رعایت نمی شود. مثلا با این وضعیت ناسازگاری مردم و مشکلات آپارتمان نشینی هنوز در طراحی ها کنتور ها مشترک است و ناظر بینوا باید فکری برای تفکیک کنتور ها و جانمایی تجهیزات لازم بکند.

    ارسال شده: 31/06/1393 - 20:20 پاسخ ||

  • دیدگاه: محمد رضا
    با سلام
    در راستای مطالبی که آقای مهندس ناظر فرمودند باید عرض کنم : نظام مهندسی ، شورای انتظامی ، مسکن و شهرسازی اعلام می کنند که ناظر نباید نقشه های اجرایی رو نظارت کند و فقط نقشه مصوب ملاک است . خوب درست و ما هم می خواهیم همین کار را انجام بدیم و در همان شروع کار ( آرماتور بندی فونداسیون ) تخلف را به شهرداری گزارش می کنیم و این کار را در تمامی مراحل و اجرای سقف ها طی گزارش های خود به شهرداری اعلام می کنیم ولی متاسفانه شهرداری هم برای دریافت پول بابت تخلف اضافه بنا ، حذف پارکینگ و ... هیچ اقدامی نمی کند و در انتها که مالک برای پایان کار می اید باز هم ناظر باید برعکس تمامی گزارش های خود اقدام کند و اجرا بر اساس نقشه های جدید را تائید تا مالک بتواند پایانکار و یا ... را بگیرد و به نظرم این برای یک ناظر زشته که در انتهای کار نظر متفاوتی نسبت به قبل اعلام کند.
    ضمنا طراح بابت نقشه اجرایی که ممکن است تغییر در آکس چند ستون و اضافه شدن بالکن باشد و معمولا با توجه به دست بالا بودن طرح ها در بقیه قسمت ها هیچ تغییری رخ نمی دهد به ازای کل متراژ زیر بنا حق الزحمه دریافت می کنند ولی ناظر فقط حق الزحمه همان چند متر اضافه بنا را دریافت و باید جور کم کاری شهرداری و بقیه ارگان های ذیربط را هم بکشد .
    با تشکر

    ارسال شده: 1/07/1393 - 08:46 پاسخ ||

  • دیدگاه: مشاور انتظامی سازمان
    درپاسخ به مهندس ناظر گرامی ؛ باسلام
    1-به نظر نمی رسددرهیچ کجای قانون وظیفه حل مسایل ومشکلات اجتماعی وحقوقی برعهده شما(مهندسان ناظر) گذاشته شده باشد.
    2-منظورشماازشکم سیرمفهوم نشد،ضمن آنکه درپاسخ پیشین مشخصاتوضیح داده شد دراین فرآیندکمترین مسئولیت درصورت انجام وظیفه قانونی برعهده ناظر است.
    3-غصه ی نداشتن پول هنگفت مالک اصولاربطی به ناظرنداردضمن آنکه توضیح داده شدپرداخت هاباید بر اساس تعرفه سازمان انجام شود.
    4-منظورشماازعقب نشینی مالک مشخص نیست و واضح نیست که چرا؟مالک حمله نکرده که عقب نشینی کندتنهاممکن است ازتصمیم به تخلف انصراف دهد که درآن صورت چه بهتر!
    5-ریشه یابی مسایل فنی وحرفه ای به نظرنمی رسد وظیفه اعضای سازمان باشد.
    6-درخصوص نکته فوق العاده مهم ( به زعم شما) مبنی برعدم توجه به حق درقضاوت ها ، به نظرمی رسد ناشی ازعدم تجربه وآگاهی شما از بسیاری جریان های حرفه ای جاری باشد.
    7-امیدآنکه دیدگاه شمامبنی برداشتن پایه بالا ، لزوما به معنی اطلاع نداشتن ازهمه چی است باتوجه به این موضوع که دارندگان پایه بالا تمامی دوره هایی را که شمادرابتدای آن هستید طی کرده اند اصلاح شود.
    8-حق همیشه حق بوده ؛ آنچه مبهم است ارتباط آن به این موضوع وپرتقال وهم پرتغال می باشد.
    9-امیدواری شما درروندرسیدگی به پرونده ها قابل تقدیراست.
    10-درپایان ذکراین نکته را ضروری بدانید که شما به هیچ وجه درمقامی نیستید که جلوی استارت کاری را بگیرید.سعی کنید مسایل فنی وحرفه ای به نظر تان مضحک نیایدونمی توانید به محاسب بگویید چه کاری انجام دهد .مشخص نیست چرااینقدرازشکایت مالک ازناظر واهمه دارید .مطمئن باشید درصورت انجام درست وظایف قانونی هیچگاه دچاراین مصیبت نخواهید شد.ضمناهرگونه پیشنهاد به هیئت مدیره محترم رامی توانید ازمجرای قانونی خود پیگیری نمایید .
    پرواضح است که چنانچه دست کم یک بار قانون وآیین نامه را می خواندیدازوظایف ومسئولیت های ارکان سازمان(هیئت مدیره-شورای انتظامی و...)آگاه می شدید.
    وبالاخره بااظهارتاسف ازاینکه نهادهای قانون گذاری ازنعمت وجودفردی باچنین پتانسیلی درراستای ریشه یابی وحل مسایل ومشکلات اجتماعی وحقوقی و برقرای حق محروم مانده اند برای جنابعالی آرزوی موفقیت دارم .

    درپاسخ به محمدرضای عزیز
    باسلام
    متاسفانه پس از بیان مطالب بسیاری دراین خصوص توجه لازم راننموده وبه همین جهت این مسئله را مطرح نموده اید.
    اگرتوجه کرده باشید همه اعلام کرده اند که وظیفه ناظر نظارت برساخت ساختمان وکنترل این است که آیابراساس پروانه ونقشه مصوب اجرامی شود یاخیر .درحالت اول گواهی نمودن انطباق ودرغیراین صورت اعلام تخلف سازنده به مرجع صدورپروانه .
    پس توجه کنیدهیچ مقامی نگفته ناظر نباید نقشه های اجرایی را نظارت کند.

    درپاسخ به جناب علی
    باسلام
    به نظر می رسد ازموضوع خارج شده باشید ؛ جایگاه هرگونه اعتراض وانتقاد نسبت به مسایل طراحی ، این پرونده نیست .

    ارسال شده: 4/07/1393 - 19:47 پاسخ ||

  • دیدگاه: عامل
    مشاور انتظامی سازمان
    با سلام واحترام
    لطفا در بیان مطالبتان مقداری آرام باشید و از بروز هیجان خودداری نمایید.
    حضرتعالی و دوستان که در مقام قضاوت می باشید بایستی از سعه صدر بالا و طمانینه کافی برخوردار باشید تا ان شاءا... احکامی صادر کنید که مرضی حضرت حق باشد و نه تسویه حساب شخصی و...
    متاسفانه ناظرانی در خود سازمان می باشند که مجری همان کار نظارت می باشند و یا در قالب یک قرارداد صوری با یکی ازدوستان نزدیک ایشان می باشد و بعضا نیز این امر به مالکان در ابتدای شروع پروژه الزام می گردد که وجهه سازمانی را بشدت مخدوش می نماید که در این امر هیچ ورودی نگردیده است چرا که منافع خیلی از همکاران که در رده های کلیدی سازمان می باشند به خطر افتد...

    ارسال شده: 26/07/1393 - 19:07 پاسخ ||

  • دیدگاه: مشاور انتظامی سازمان
    پاسخ به جناب عامل
    باسلام ضمن سپاسگزاری ازشما به خاطریادآوری آرام بودن ، لازم می دانم تاکیدکنم که صدالبته این امرازبدیهی ترین بوده وپیوسته سعی دررعایت آن داشته ام . وچنانچه درپاسخ های پیشین به غیرازاین درذهن اعضای محترم متبادرشده ازاین بابت پوزش می خواهم .
    بااظهاراین موضوع که منظورشماازتسویه حساب شخصی به هیچ وجه مفهوم نشد ، توجه شمارا به این موضوع جلب می کنم که پس از رسیدگی به شکایت های مطرح شده درشورای انتظامی پس ازشوراعضای شورا که گاهی تا ساعت به درازا می کشدوتبادل نظرهای مختلف ، نتیجه به صورت نظراکثریت از5 نفرشورا بااعلام رای کتبی (درصورت عدم ردشکایت ویاتبرئه مشتکی عنه) منجربه صدورحکم محکومیت انتظامی صادرواعلام می گردد.اطمینان خاطرشما ودیگردلواپسان رادررعایت حق وحصول رضایت حضرت آن جلب می کنم .
    درخصوص بند پایانی دیدگاه شما تاکید می کنم درصورتی که شکایتی به شورا نرسد وپرونده ای تشکیل نگردد ، عدم ورود به موضوع طبیعی است واصولا ازنظر شورا هیچ کس(حتی همکاران رده های کلیدی به زعم شما) درصورت ارتکاب تخلف وطرح شکایت ، ازرسیدگی به شکایت درشورای انتظامی مصون ودرامان نخواهد بود .

    ارسال شده: 28/07/1393 - 12:05 پاسخ ||

  • دیدگاه: فریبرز وفاجو
    با سلام وتشکر از مشاور محترم انتظامی
    در بررسی یک تخلف می بایست ابعاد محتلف آن را بررسی نمود .قانون گار در زمینه ارتباط مالی ناظر با مالک به دلیل امکان خدشه وارد نمودن به اصل موضوع نظارت حساسیت نشان داده است وبرای جلوگیری از آن روش کار انتخاب ناظر توسط سازمان وپرداخت حق الزحمه آن به در وجه سازمان از سوی مالک وپرداخت بر اساس گزارشات تهیه شده می باشد .متاسفانه در استان قم این اتفاق نیفتاده ووجه از همان ابتدا توسط مالک به حساب ناظر واریز می گردد که مصداق عینی رابطه مالی می باشد .
    ناظر بر اساس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان وظیفه گواهی تطابق عملیات اجرایی با مندرجات پروانه وضوابط فنی را دارد .حال اگر مالک عملیات اجرایی را بر اسا س نقشه دیگری به جز نقشه مصوب ومنطبق بر پروانه انجام دهد آیا وظیفه ناظر پایان یافته یا اینکه می بایست به کار خود ادامه داده وموضوع تطابق با اصول فنی را نظارت وموارد را گزارش نماید ؟در صورت مثبت بودن جواب حق الزحمه آن چگونه باید پرداخت شود ؟به نظر می رسد قانونگذار در این زمینه نظر خاصی را بیان ننموده ومی بایست به عرف در این زمینه مراجعه کرد .
    در رئش جاری سازمان که متاسفانه مانند بسیاری از اقدامات آن انطباق با قانون نداشته وکاملا سلیقه ای است در هنگام اخذ پایان کار میزان اضافه بنا محاسبه شده وبرای آن فیش صادر وحتی سهم سازمان تعیین می گردد ومستمسک آن علی الحساب بودن میزان دریافتی بیان می گردد کهدر موضوع طراحی شاید قابل فبول به نظر برسد ولیکن در نظارت منطقی نمی باشد .این روش می تواندباعث ایجاد تصور برای برخی از همکاران مبنی بر حق بودن دریافت مبلغ مورد نظر در میانه کار نیز می گردد.
    البته افرادی هستند که با مقایسه سود مالک از احداث ساختمان با حق الزحمه دریافتی خود را مغبون دانسته وسعی در جبران آن دارند که قابل دفاع نمی باشد .
    در حمع بندی : می توان گفت روش جاری سازمان قم خود زمینه ساز تخلف در این زمینه بوده ومی بایست اصلاح وبر اساس قانون رفتار گردد

    ارسال شده: 14/10/1393 - 21:24 پاسخ ||

  • دیدگاه: علی
    یک سوالی راجع به همین پرونده داشتم :
    آیا صرف واریز مبلغ به حساب ناظر محترم می تواند بیان گر رد و بدل کردن پولی بین ناظر و کارفرما باشد ؟
    اجازه دهید سوالم را بهتر مطرح کنم :
    مالکی به هر طریقی ( توسط شخصی که ممکن است با ناظر روابط مالی داشته باشد و ... ) شماره حساب ناظر خود را یافته و مبالغی به حساب ایشان واریز نموده و فیش پرداختی را همراه با شکایتی به نظام ارائه فرموده در حالی که ناظر بخت برگشته خبری اصلا از این ماجرا نداشته .
    چطور می شود به گفتار ناظر اعتماد کرد ؟ در حالی که حق با اوست.
    چطور می شود که به گفتار مالک اعتماد کرد ؟ در حالی که این پاپوش را خود او دوخته است.
    هر دو اگر منکر شوند و به مقدسات سوگند یاد کنند که خاطی طرف مقابل است تکلیف چیست ؟
    ممنون از وقتی که می گذارید . منتظر جواب شما بزرگوار هستم

    ارسال شده: 27/08/1394 - 18:42 پاسخ ||

  • دیدگاه: ناظر ساختمان
    ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما بزرگواران
    در پاسخ به فرمایشات آقای وفا جو اگر اشتباه نکنم اصول کار باید به شرح ذیل باشد
    ۱- ناظر باید زمان رنگ ریزی در محل حضور داشته باشد تا حتی بر اثر اشتباه ایرادی در اجرای پروژه ایجاد نشود تا هزینه کارفرما هم کاهش یابد
    ۲- ناظر باید پس از پی کنی و ریختن بتن مگر در محل حاظر شود
    ۳- ناظر باید پس از آرماتور بندی پی در محل حاظر شود
    در هر یک از مراحل اگر اضافه بنایی دیده شد و یا ایرادی مشاهده شد به کارفرما و مجری اطلاع داده اصلاح امر را مطالبه کند .
    در صورت عدم توجه و رعایت اجازه بتن ریزی نداده و گزارش را به سازمان ارسال کند
    و در ضمن به کارفرما اعلام کند که جهت تغییر زیربنا ابتدا باید به طراح مراجعه کند نقشه مجدد گرفته برای کنترل نقشه به تایید نظام برساند و در صورت تایید نظام و تطابق با نقشه جدید بلامانع است.
    نظام هم طبق قوانین نقشه جدید را بررسی و جهت اصلاح پروانه در صورت لزوم به مراجع صدور پروانه ارجاع دهد و روال اداری انجام شود.
    هر چند در این صورت کار به مدت یک ماه توسط کارفرما تعطیل می شود و نسبت به تعویض ناظر اقدام می گردد و بد و بی راه است که از هر طرف نثار ناظر می شود ولی حد اقل ناظر خیالش راحت است که نظام انگی از این نظر به او نمی چسباند و هرچند وجهه ناظر پس از چند بار چنین رفتاری در نظام هم خراب می شود و درآمدش را از دست می دهد و ... ولی شاید اگر ناظر بعدی خطا نکند و زیر سبیلی تایید نکند و نظام از متراژ باقی مانده پنج درصد باقی مانده اش را وصول کند و مرجع صدور پروانه نیز پولی اضافه تر بگیرد در ادامه ساختمان اصولی ادامه پیدا کند و به اتمام برسد

    اگر نادرست جواب دادم شما اصلاح کنید

    ارسال شده: 6/09/1394 - 19:35 پاسخ ||

نام:
ایمیل:
نظر شما:
کد امنیتی: تصویر كد امنیتی